تجارت بین المللی: تعریف، مزایا، انتقادات

تجارت بین المللی: تعریف، مزایا، انتقادات

چرخی میان تعاریف حوزه تجارت میزنیم!


بیشتر بخوانید

تجارت بین الملل خرید و فروش کالا و خدمات توسط شرکت ها در کشورهای مختلف است. کالاهای مصرفی، مواد خام، مواد غذایی و ماشین آلات همگی در بازارهای بین المللی خرید و فروش می شوند.تجارت بین المللی به کشورها اجازه می دهد تا بازارهای خود را گسترش دهند و به کالاها و خدماتی دسترسی داشته باشند که در غیر این صورت ممکن است در داخل کشور در دسترس نبوده باشند. در نتیجه تجارت بین المللی، بازار رقابتی تر است. این در نهایت منجر به قیمت گذاری رقابتی تر می شود و محصول ارزان تری را برای مصرف کننده به ارمغان می آورد.

واردات و صادرات

کالایی که به بازار جهانی فروخته می شود صادراتی و کالایی که از بازار جهانی خریداری می شود وارداتی است. واردات و صادرات در بخش حساب جاری تراز پرداخت های یک کشور به حساب می آید. تجارت جهانی به کشورهای ثروتمند این امکان را می دهد که از منابع خود - به عنوان مثال، نیروی کار، فناوری یا سرمایه - به طور مؤثرتری استفاده کنند. کشورهای مختلف دارای دارایی ها و منابع طبیعی متفاوتی هستند: زمین، نیروی کار، سرمایه، فناوری و غیره.

برتری نسبی

به عنوان مثال، انگلستان و پرتغال در طول تاریخ، در کتاب ثروت ملل آدام اسمیت، برای نشان دادن اینکه چگونه دو کشور می توانند با تخصص و تجارت بر اساس مزیت های نسبی خود، به طور متقابل سود ببرند، استفاده شده اند. در چنین نمونه‌هایی گفته می‌شود که پرتغال دارای تاکستان‌های فراوان است و می‌تواند با هزینه کم شراب درست کند، در حالی که انگلیس با توجه به اینکه چراگاه‌هایش پر از گوسفند است، می‌تواند پارچه ارزان‌تری تولید کند.بر اساس تئوری مزیت نسبی، هر کشوری در نهایت این حقایق را تشخیص می‌دهد و از تلاش برای تولید محصولی که برای تولید داخلی پرهزینه‌تر است، به نفع تجارت دست می‌کشد. در واقع، با گذشت زمان، انگلیس احتمالاً تولید شراب را متوقف می کند و پرتغال تولید پارچه را متوقف می کند. هر دو کشور متوجه خواهند شد که به نفع آنها است که تلاش های خود را برای تولید آنچه در داخل نسبتاً بهتر بودند هدایت کنند و در عوض با یکدیگر تجارت کنند تا یکدیگر را بدست آورند.

انتقاد از مزیت نسبی

چرا دنیا تجارت باز بین کشورها ندارد؟ وقتی تجارت آزاد وجود دارد، چرا برخی از کشورها به قیمت از دست دادن برخی دیگر فقیر می مانند؟ دلایل زیادی وجود دارد، اما تاثیرگذارترین آن چیزی است که اقتصاددانان آن را رانت جویی می نامند. رانت جویی زمانی اتفاق می افتد که یک گروه برای حفظ منافع دولت، دولت را سازماندهی و لابی می کند.
مثلاً بگویید که تولیدکنندگان کفش‌های آمریکایی استدلال تجارت آزاد را درک می‌کنند و با آن موافق هستند، اما همچنین می‌دانند که کفش‌های خارجی ارزان‌تر بر منافع محدود آنها تأثیر منفی می‌گذارد. حتی اگر کارگران با تغییر از تولید کفش به ساخت رایانه بیشترین بهره‌وری را داشته باشند، هیچ‌کس در صنعت کفش نمی‌خواهد شغل خود را از دست بدهد یا در کوتاه‌مدت شاهد کاهش سود باشد.
این تمایل می‌تواند باعث شود که کفش‌داران برای تخفیف‌های مالیاتی ویژه برای محصولات خود یا عوارض اضافی (یا حتی ممنوعیت کامل) کفش‌های خارجی لابی کنند. درخواست‌ها برای نجات مشاغل آمریکایی و حفظ صنایع دستی آمریکایی بسیار زیاد است - حتی اگر در درازمدت، در نتیجه چنین تاکتیک‌های حمایتی، کارگران آمریکایی نسبتاً کمتر بازده و مصرف‌کنندگان آمریکایی نسبتاً فقیرتر خواهند بود.

در نهایت...

اقتصادهای جهان از طریق جهانی شدن بیشتر در هم تنیده شده اند و تجارت بین المللی بخش عمده ای از بیشتر اقتصادها را تشکیل می دهد. گزینه های متنوعی را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد و رقابت را افزایش می دهد به طوری که کسب و کارها باید کالاهای مقرون به صرفه و باکیفیت تولید کنند که به نفع این مصرف کنندگان باشد.

منبع: investopedia