قرارداد EPC چیست؟ چگونه یک پیمانکار EPC پیدا کنیم؟

قرارداد EPC چیست؟ چگونه یک پیمانکار EPC پیدا کنیم؟

در این مقاله به توضیح قرارداد های مهندسی، تدارکات و ساخت و ساز و نحوه جذب پیمانکار این حوزه میپردازیم.


بیشتر بخوانید

قرارداد EPC چیست؟

قرارداد EPC (مهندسی، تدارکات و ساخت و ساز) در صنعت ساخت و ساز یک قرارداد قراردادی بین مالک پروژه و پیمانکار است. چارچوب قراردادی در یک قرارداد EPC مالک را قادر می‌سازد تا ریسک کامل طراحی، خرید و ساخت را به پیمانکار منتقل کند. مسئولیت تکمیل پروژه و تحویل آن به مالک به صورت کلی به عهده پیمانکار است.

معنای قرارداد EPC

قبل از پرداختن به پیچیدگی های قراردادهای EPC، اجازه دهید با اصول اولیه شروع کنیم. EPC مخفف عبارت Engineering, Procurement, and Construction است. اصطلاح EPC تقریباً کل چرخه عمر یک پروژه را نشان می دهد. پیمانکار مسئولیت کامل مدیریت پروژه از طراحی تا تدارکات و سپس اجرای فاز ساخت را بر عهده دارد.

قرارداد EPC راهی برای کاهش خطرات بدون دخالت زیاد در مدیریت پروژه است. قراردادهای EPC عمداً برای انتقال ریسک ساخت و ساز به پیمانکار طراحی شده اند. آنها پیمانکار را مسئول تمام عملیات پروژه از مرحله طراحی تا مرحله ساخت می دانند.

به عنوان بخشی از قرارداد پیمانکاری EPC، پیمانکار EPC یا شرکت EPC سه جزء مهم یک پروژه را بر عهده می گیرد:

مهندسی و طراحی - بخشی که طراحی مهندسی دقیق یک مرکز کامل را انجام می دهد
تدارکات - بخشی که شرکت EPC تمام مواد و تجهیزات لازم را برای اجرای طرح تهیه می کند
ساخت و ساز - بخشی که پیمانکار تأسیسات را می سازد و تأسیسات را در حالت آماده به بهره برداری به مالک یا حامیان پروژه تحویل می دهد

EPC در صنایع مختلف

قرارداد EPC تنها به صنعت ساخت و ساز محدود نمی شود. به طور گسترده ای در صنایع مختلف از جمله تولید برق، نفت و گاز، انرژی های تجدیدپذیر، پتروشیمی و غیره استفاده می شود. در هر مورد، قرارداد EPC به عنوان ستون فقرات مدیریت پروژه عمل می کند و تحویل موفقیت آمیز تعهدات پیچیده را تضمین می کند.

مالک چقدر در پروژه EPC کنترل دارد؟

مالک پروژه یا حامی پروژه معمولاً پس از امضای قرارداد، کنترل چندانی بر پیمانکار EPC ندارد. با این حال، مالک می تواند با تعیین یک PMT (تیم مدیریت پروژه) یا PMC (مشاور مدیریت پروژه) در پروژه حضور داشته باشد. PMT می تواند یک مدیر پروژه یا مدیر ساخت و ساز برای نظارت بر عواید پروژه بر اساس محدوده کار داشته باشد و قرارداد در حال پیگیری است. شرکتی که مطالعه امکان سنجی و مطالعه FEED را انجام می دهد و طرح و نقشه را از طرف مالک تهیه می کند به عنوان PMT عمل می کند.

مزایای قرارداد EPC

با انتخاب پیمانکار EPC، مالک پروژه از مزایای زیر برخوردار است:

یک نقطه مسئولیت واحد
قیمت قرارداد ثابت
تاریخ تکمیل ثابت
می تواند یک مشخصات عملکرد را تنظیم کند
تضمین عملکرد
امنیت
سقف مسئولیت
حق تعلیق پروژه را دارد
انعطاف پذیری در سفارش تغییرات
فورس ماژور

محدودیت های قرارداد EPC

مانند هر قرارداد دیگری، یک قرارداد EPC نیز دارای محدودیت‌هایی است، هرچند تعداد آنها کمتر است. معایب قرارداد با پیمانکار کلید در دست عبارتند از:

پروژه های EPC گران هستند
مالکان کنترل کمتری بر پروژه خواهند داشت

EPC در صنایع مختلف

قرارداد EPC تنها به صنعت ساخت و ساز محدود نمی شود. به طور گسترده ای در صنایع مختلف از جمله تولید برق، نفت و گاز، انرژی های تجدیدپذیر، پتروشیمی و غیره استفاده می شود. در هر مورد، قرارداد EPC به عنوان ستون فقرات مدیریت پروژه عمل می کند و تحویل موفقیت آمیز تعهدات پیچیده را تضمین می کند.

چگونه پیمانکار EPC برای پروژه خود پیدا کنیم؟

برای یافتن پیمانکار EPC (مهندسی، تدارکات و ساخت و ساز) متناسب با پروژه خود کافیست نیاز خود را در پلتفرم سورسینو ثبت نمایید و پیشنهادات مختلف را جمع آوری نمایید. برای این کار کافیست تا گام های زیر را انجام دهید:

1- اگر تاکنون در سایت سورسینو ثبت نام انجام ندادید از قسمت "ورود/ثبت نام" با وارد کردن شماره تلفن همراه که میتواند شماره همراه رابط شرکت باشد، ثبت نام خود را به راحتی انجام دهید. (لینک ثبت نام) در گام های بعدی اطلاعات اولیه شرکت خود را در قسمت های خواسته شده وارد نمایید.

2- پس از ثبت نام از قسمت: "دکمه نارنجی رنگ نام شرکت شما/ پروفایل کاربری/ ویرایش رزومه" اقدام به تکمیل اطلاعات خواسته شده نمایید. این کار درخواست دهندگان را بیشتر با شرکت شما آشنا میکند و باعث میشود تا پیشنهادات بهتر و تخصصی تری دریافت نمایید. پس از تایید پروفایل کاربری شما توسط سیستم و دریافت پکیج رایگان آگهی میتوانید ثبت آگهی نمایید.

3- از قسمت "بسته ها / دریافت بسته آگهی مهمان سورسینو" بسته های آگهی خود را دریافت نمایید. 

4- حالا میتوانید از قسمت "آگهی جدید" اقدام به ثبت آگهی نمایید. ابتدا عنوان خود را وارد نمایید. بهتر است در این قسمت به پیمانکار EPC اشاره نمایید. در قسمت بعد شرح کاملی از نیازمندی های پروژه که پیمانکاران باید از آن اطلاع داشته باشند بنویسید. بهتر است تصاویر پروژه را در صورت وجود اضافه نمایید و همچنین اگر نیاز به پر کردن فایل و مستنداتی توسط پیشنهاد دهندگان بود در این قسمت آپلود نمایید و در متن آگهی خود به الزامی بودن آنها اشاره کنید.

5- در گام بعدی از لیست موضوعات آگهی "پیمانکار EPC" را انتخاب کرده و باقی اطلاعات را تکمیل نمایید. اگر تنها شرکت های حقوقی میبایست پیشنهاد ارسال کنند تیک "ماهیت درخواست دهندگان" را روی شرکت ها بزنید و آگهی خود را ثبت کنید. پس از بررسی سیستم، آگهی شما منتشر خواهد شد. و از قسمت "آگهی های من/ نام آگهی" میتوانید به لیست پیشنهادات دسترسی داشته باشید.

سورسینو پلتفرم جامع جستجوی پیمانکار، تامین کننده کالا و برونسپاری پروژه