مناقصه چیست؟ چگونه یک مناقصه (آنلاین) برگزار کنیم؟

مناقصه چیست؟ چگونه یک مناقصه (آنلاین) برگزار کنیم؟

مناقصه که به عنوان دعوت به مناقصه، درخواست مناقصه یا پیشنهاد نیز شناخته می شود فرایندی رسمی و ...


بیشتر بخوانید

مناقصه چیست؟

مناقصه که به عنوان دعوت به مناقصه، درخواست مناقصه یا مناقصه نیز شناخته می شود، فرآیندی رسمی و ساختاریافته برای تهیه کالا یا خدمات است. بسته به ترجیحات خریدار و سطح جزئیات مورد نیاز برای انجام یک قرارداد آگاهانه، یک مناقصه می تواند در اشکال و اندازه های مختلفی ارائه شود. به طور کلی، یک مناقصه به دو عنصر تقسیم می شود که بر اساس آن پیشنهاد دهنده ارزیابی می شود: قیمت و کیفیت.

مناقصه چگونه کار می کند؟

مناقصه اصطلاحی است که در تجارت برای اشاره به دعوت دولت ها،شرکت ها و سایر نهادها برای ارائه پیشنهاد برای قراردادها استفاده می شود. اکثر مؤسسات دارای یک فرآیند مناقصه کاملاً تعریف شده برای پروژه ها یا تدارکات هستند. همچنین فرآیندهای خاصی برای کنترل باز کردن، ارزیابی و انتخاب نهایی فروشندگان وجود دارد. این تضمین می کند که روند انتخاب منصفانه و شفاف است.

درخواست مناقصه یک دعوت رسمی و ساختاریافته از تامین کنندگان برای ارائه پیشنهادات رقابتی برای تامین مواد خام، محصولات یا خدمات است. از آنجایی که این یک فرآیند عمومی و باز است، قوانینی برای حاکمیت این فرآیند ایجاد شد تا رقابت منصفانه بین داوطلبان تضمین شود.

نمونه هایی از مناقصه

در ایالات متحده، بسیاری از صاحبان مشاغل به دنبال گسترش تجارت خود با تبدیل شدن به پیمانکاران دولتی با دولت های فدرال، ایالتی یا محلی هستند. آنها خدمات یا کالاهایی را به دولت ها و آژانس های مختلف می فروشند. آژانس های فدرال که به طور معمول از پیمانکاران خرید می کنند عبارتند از: آژانس مدیریت قرارداد دفاعی، وزارت انرژی، وزارت آموزش، وزارت بهداشت و خدمات انسانی، و وزارت امنیت داخلی.

تبدیل شدن به یک پیمانکار مستلزم آن است که مشاغل با ارائه پیشنهادات بر اساس الزامات ذکر شده توسط دولت یا سازمان در دعوت به مناقصه با یکدیگر رقابت کنند. از این فرآیند به عنوان فراخوان برای مناقصه نیز یاد می شود. دولت فدرال ایالات متحده فرصت های قرارداد را در یک پایگاه داده قابل جستجو فهرست می کند که به صاحبان مشاغل کمک می کند فرصت های باز را با محصولات یا خدماتی که ارائه می دهند مطابقت دهند. پایگاه داده همچنین اعلامیه های پیش از درخواست، اطلاعیه های درخواست و اعلامیه های جایزه را فهرست می کند.

مراحل انجام مناقصه چیست؟

مراحل فرآیند مناقصه به طور کلی شامل فراخوان برای ارسال، ارسال پیشنهاد، فرآیند انتخاب و تشکیل قرارداد است. هنگامی که این مراحل تمام شد، پیمانکار پروژه را شروع می کند.

چه چیزی باعث ارائه پیشنهاد مناقصه با کیفیت می شود؟

به عنوان یک کسب و کار، باید کارفرما را تحت تأثیر قرار دهید و در طول فرآیند مناقصه واقعاً از رقبا متمایز شوید. سند پیشنهاد مناقصه شما باید دقیقاً به آنچه آنها می‌پرسند پاسخ دهد، الزامات مناقصه را منعکس کند و از ایده‌های نوآورانه یا ارزش افزوده‌ای که به قرارداد می‌آورید برای برجسته کردن استفاده کند. وقتی نوبت به نوشتن مناقصه می‌رسد، ممکن است به تیم توسعه کسب‌وکار مربوط شود یا ممکن است یک نویسنده پیشنهادی اختصاصی در سازمان خود داشته باشید. هر کسی که مسئولیت فرآیند مناقصه را بر عهده دارد باید از روش های تدارکات آگاه باشد و مهارت های نوشتن استثنایی داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که ارسال مناقصه با استاندارد بالا تکمیل شده است.

چگونه یک مناقصه برگزار کنیم؟ بهترین راه برگزاری مناقصه آنلاین چیست؟

بعد از توضیحات داده شده سوالی که پیش می آید بهترین راه برگزاری یک مناقصه آنلاین و نحوه شناسایی پیمانکاران و مدیریت درخواست ایشان میباشد. یکی از اقداماتی که از طریق پلتفرم سورسینو انجام میشود، ثبت آگهی مناقصه و برگزاری مناقصه آنلاین رایگان است که در پایین به مراحل آن اشاره میکنیم:

1- در ابتدا نیاز است اگر چنانچه تاکنون در سایت سورسینو ثبت نام نکرده اید از قسمت ثبت نام/ ورود اقدام به ثبت نام و پر کردن اطلاعات مورد نیاز نمایید. ثبت نام در سورسینو بسیار ساده است؛ اگر از سوی شرکت ثبت نام میکنید اطلاعات شماره تلفن رابط شرکت را وارد نمایید.

2- بعد از ورود/ثبت نام حتما از مسیر "دکمه نارنجی نام شرکت شما/پروفایل کاربری/ویرایش رزومه" (لینک) نسبت به ویرایش اطلاعات شرکت خود اقدام نمایید. اینکار باعث میشود تا شرکت ها با شناخت بیشتری از شما و کسب و کار شما اقدام به ارسال پیشنهاد نمایند و پیشنهادات مرتبط بیشتری دریافت خواهید کرد.

3- از دکمه ثبت آگهی جدید در بالای صفحه میتوانید ورود اطلاعات مناقصه خود را شروع کنیم. در قدم اول عنوانی برای آگهی مناقصه خود انتخاب نمایید. حتما از "مناقصه" در ابتدای عنوان خود استفاده نمایید تا جستجوی آن برای پیمانکاران سهل تر باشد.

4- در قسمت بعدی شرح نیاز و توضیحات تکمیلی را متناسب با مناقصه ای که قصد برگزاری آن را دارید کامل نمایید. هرچقدر جزئیات بیشتری را در توضیحات خود پوشش دهید، از ابهامات پیشنهاد دهندگان کاسته خواهد شد و زمان کمتری برای پاسخگویی احتمالی به ایشان از شما گرفته میشود. مهمترین قسمت آپلود مدارک و فرم ها میباشد. شاید شما بسته به نیاز شرکت خود الزامی برای پر کردن فرم و مستندات و الگوی خاصی هستید که میتوانید این مدارک را در این قسمت آپلود کنید. تصاویر کمک میکند تا پیشنهاد دهندگان آشنایی بیشتری با پروژه شما پیدا کنند.

5- در گام بعدی ماهیت مناقصه خود از میان کالا/خدمات بودن و همچنین یک دسته بندی موضوعی را مشخص نمایید. همچنین تاریخ آخرین مهلت ارسال پیشنهاد را اعلام نمایید و توجه داشته باشید که بعد از این تاریخ امکان ارسال پیشنهاد وجود نخواهد داشت. در نهایت ماهیت درخواست دهندگان را انتخاب میکنید و با زدن دکمه بعدی و پس از بررسی نهایی آگهی مناقصه خود را ثبت میکنید. مدت کوتاهی پس از آن و پس از بررسی متن آگهی توسط سیستم آگهی شما منتشر خواهد شد.

سورسینو پلتفرم جامع آگهی نیازمندی کسب وکار، پیمانکار، تامین کننده و برونسپاری پروژه