تدارکات چیست؟ انجام تدارکات آنلاین

تدارکات چیست؟ انجام تدارکات آنلاین

توضیح تدارکات و آموزش انجام تدارکات آنلاین


بیشتر بخوانید

تدارکات چیست؟

تدارکات عبارت است از به دست آوردن یا خرید کالا یا خدمات، معمولاً برای اهداف تجاری. تدارکات معمولاً با مشاغل مرتبط است زیرا شرکت ها باید خدمات را درخواست کنند یا کالاها را معمولاً در مقیاس نسبتاً بزرگ خریداری کنند. همچنین می‌تواند شامل فرآیند خرید کلی باشد، که برای شرکت‌هایی که منجر به تصمیم نهایی خرید می‌شوند بسیار مهم است. شرکت‌ها می‌توانند در هر دو طرف فرآیند تدارکات به‌عنوان خریدار یا فروشنده حضور داشته باشند، اگرچه در اینجا عمدتاً روی طرف شرکت درخواست‌کننده تمرکز می‌کنیم.

فرایند تدارکات شامل چه مواردی است؟

به طور جامع، این می تواند شامل برنامه ریزی خرید، استانداردها، تعیین مشخصات، تحقیق تامین کننده، انتخاب، تامین مالی، مذاکره قیمت و کنترل موجودی باشد. به این ترتیب، بسیاری از شرکت های بزرگ ممکن است برای تدارکات موفق نیاز به پشتیبانی از چند حوزه مختلف یک شرکت داشته باشند.

مراحل مختلفی در فرآیند تدارکات وجود دارد:
انتخاب کالاها و خدمات مورد نیاز
درخواست خرید را پر کنید و از تامین کنندگان مختلف قیمت درخواست کنید
یک قیمت و قرارداد با فروشنده تنظیم کنید و سفارش خرید را تکمیل کنید
محموله را دریافت و پرداخت را ارسال کنید

مناقصه رقابتی و تدارکات

مناقصه رقابتی بخشی از اکثر معاملات تجاری است که شامل چندین مناقصه می شود. فرآیند مناقصه رقابتی برای کالاها معمولاً ساده‌تر از خدمات است. تدارکات همچنین اصطلاحی است که برای خرید کالاها و خدمات از طرف دولت استفاده می شود که فرآیندها و الزامات مناقصه خاص خود را دارد.

مناقصه رقابتی برای همه انواع کالاها معمولاً شامل پیشنهادهایی است که قیمت هر واحد، حمل و نقل و شرایط تحویل را به تفصیل بیان می کند. مناقصه رقابتی برای تهیه خدمات می تواند پیچیده تر باشد زیرا ممکن است افراد، خدمات فناوری، رویه های عملیاتی، خدمات مشتری، آموزش، هزینه های خدمات و موارد دیگر را شامل شود.

انواع تدارکات

انواع مختلفی از تدارکات وجود دارد که مشاغل می توانند انجام دهند:

تدارکات مستقیم: این نوع تدارکات شامل هر کالا و خدماتی است که در فرآیند تولید استفاده می شود. این شامل مواد اولیه، ماشین آلات و سایر اجزا می شود.
تدارکات غیرمستقیم: کالاها و خدمات خریداری شده تحت این نوع تدارکات برای رفع نیازهای عملیاتی یک کسب و کار استفاده می شود. به این ترتیب، آنها به درآمدهای شرکت کمک نمی کنند. این ممکن است شامل تجهیزات و لوازم اداری، اثاثیه و بازاریابی باشد.
تدارکات کالا: هر گونه محصول فیزیکی که کسب و کارها از طریق فرآیند تدارکات برای تامین نیازهای شرکت به دست می آورند. این می تواند مستقیم باشد، مانند مواد اولیه، یا غیر مستقیم، مانند لوازم اداری.
تدارکات خدمات: مانند خرید کالا، دو نوع خرید خدمات وجود دارد: مستقیم و غیر مستقیم. هر دو متکی به خدمات ارائه شده توسط مردم هستند. تدارکات مستقیم خدمات ممکن است به نیروی کار درگیر مستقیم در تجارت اشاره داشته باشد. تدارکات غیرمستقیم خدمات می تواند شامل مواردی مانند امنیت در محل برای محافظت از محل باشد.

تدارکات در مقابل خرید

تدارکات و خرید هر دو فرآیندهایی هستند که شامل مبادله کالا و خدمات می شود، بنابراین غیر معمول نیست که مردم این دو را اشتباه بگیرند. اما تفاوت های خاصی بین این دو وجود دارد.

به عنوان مثال، تدارکات بیشتر یک فرآیند استراتژیک است که شامل دستیابی به کالاها و خدمات است. بر ارزش محصولات تاکید می کند و از یک سری مراحل برای تکمیل خرید استفاده می کند. کسب‌وکارها معمولاً هنگام ارسال سفارش‌های تدارکات، رویکردی پیشگیرانه دارند. انجام این کار به آنها این امکان را می دهد که قبل از نیاز، کمبودهای آینده را شناسایی و پر کنند.

از سوی دیگر، خرید یک فرآیند معاملاتی است. به این ترتیب، شامل خرید کالا و خدمات است. زمانی که واحد تجاری کالاها و خدماتی را خریداری می کند، به جای ارزش، به قیمت اهمیت بیشتری می دهد. خرید معمولا یک فرآیند واکنشی است که نیاز فوری تری را برآورده می کند.

چگونه تدارکات کسب و کار خود را انجام دهیم؟ 

(تدارکات آنلاین)

یکی از مشکلاتی که ممکن است کسب و کار ها با آن مواجه باشند نحوه انجام فرایند تدارکات (که در بالا ذکر شد) باشد. پلتفرم سورسینو مرجعی برای ثبت نیاز شرکت ها به کالا و خدمات مختلف بوده و بهترین بستر برای انجام تدارکات آنلاین شرکت های کوچک و بزرگ میباشد. کافیست مراحل زیر را برای دریافت بهترین پیشنهادات به منظور تامین کالا و خدمات خود طی کنید.

1- در ابتدا نیاز است اگر چنانچه تاکنون در سایت سورسینو ثبت نام نکرده اید از قسمت ثبت نام/ ورود اقدام به ثبت نام و پر کردن اطلاعات مورد نیاز نمایید. ثبت نام در سورسینو بسیار ساده است؛ اگر از سوی شرکت ثبت نام میکنید اطلاعات شماره تلفن رابط شرکت را وارد نمایید.

2- بعد از ورود/ثبت نام حتما از مسیر "دکمه نارنجی نام شرکت شما/پروفایل کاربری/ویرایش رزومه" (لینک) نسبت به ویرایش اطلاعات شرکت خود اقدام نمایید. اینکار باعث میشود تا شرکت ها با شناخت بیشتری از شما و کسب و کار شما اقدام به ارسال پیشنهاد نمایند و پیشنهادات مرتبط بیشتری دریافت خواهید کرد.

3- از دکمه ثبت آگهی جدید در بالای صفحه میتوانید ورود اطلاعات تدارکات خود را شروع کنیم. در قدم اول عنوانی برای آگهی تدارکات خود انتخاب نمایید.

4- در قسمت بعدی شرح نیاز و توضیحات تکمیلی را متناسب با کالا یا خدماتی که قصد تدارک آن را دارید کامل نمایید. هرچقدر جزئیات بیشتری را در توضیحات خود پوشش دهید، از ابهامات پیشنهاد دهندگان کاسته خواهد شد و زمان کمتری برای پاسخگویی احتمالی به ایشان از شما گرفته میشود. مهمترین قسمت آپلود مدارک و فرم ها میباشد. شاید شما بسته به نیاز شرکت خود الزامی برای پر کردن فرم و مستندات و الگوی خاصی هستید که میتوانید این مدارک را در این قسمت آپلود کنید. تصاویر کمک میکند تا پیشنهاد دهندگان آشنایی بیشتری با پروژه شما پیدا کنند.

5- در گام بعدی ماهیت نیاز خود از میان کالا/خدمات بودن و همچنین یک دسته بندی موضوعی را مشخص نمایید. همچنین تاریخ آخرین مهلت ارسال پیشنهاد را اعلام نمایید و توجه داشته باشید که بعد از این تاریخ امکان ارسال پیشنهاد وجود نخواهد داشت. در نهایت ماهیت درخواست دهندگان را انتخاب میکنید و با زدن دکمه بعدی و پس از بررسی نهایی آگهی خود را ثبت میکنید. مدت کوتاهی پس از آن و پس از بررسی متن آگهی توسط سیستم آگهی شما منتشر خواهد شد.

سورسینو پلتفرم جامع تدارکات آنلاین